Όπως έχει αποκαλύψει το protothema.gr, χωρίς πλοία κινδυνεύουν να μείνουν πολλά νησιά από το φθινόπωρο. Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο της μείωσης του λειτουργικού κόστους, θα αποσύρουν πλοία από αρκετές γραμμές και θα επικεντρωθούν στα «φιλέτα». Το κράτος θα πρέπει να επιδοτήσει τις γραμμές που δεν θα έχουν πλοία και αυτό φαντάζει πολύ δύσκολο σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης.
«Η μείωση των μισθωμάτων σε συνδυασμό με τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ακτοπλοϊκός κλάδος στις ελεύθερες γραμμές, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους των επιβατηγών-οχηματαγωγών και του σκληρού ανταγωνισμού, δημιουργεί "συνθήκες αποχής" από τις άγονες γραμμές» επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
«Εκεί που χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια είναι στον τομέα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, όπου πρέπει να ληφθούν καινοτόμες αποφάσεις. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές στραγγαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα των εταιρειών, οι οποίες αναγκάζονται να μην εκτελούν έστω και προσωρινά δρομολόγια» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης.
Οι λύσεις
Η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την ισχύουσα σύμβαση, που λήγει στο τέλος Οκτωβρίου, για όσο διάστημα απαιτηθεί. Όμως, δεν είναι σίγουρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα δεχθούν τη μονομερή επέκταση, αφού τα μισθώματα είναι χαμηλά και ορισμένες γραμμές είναι ζημιογόνες.
Στο σημείο αυτό αναμένεται να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών, αφού το υπουργείο υποστηρίζει ότι η επέκταση της σύμβασης είναι υποχρεωτική, όμως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν αντίθετη άποψη.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές θα ληφθούν τις επόμενες ημέρες, εν όψει και της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2012.
Το υπουργείο προωθεί τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με σκοπό «να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό, σίγουρα με μικρότερο συνολικό κόστος, αλλά ταυτόχρονα πιο κερδοφόρο για τις εταιρείες που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο».
Επίσης, μελετάται η επέκταση των δρομολογίων με ανταπόκριση, δηλαδή κάτοικοι μικρών νησιών να ταξιδεύουν με τοπικά δρομολόγια σε μεγαλύτερο νησί και από εκεί να παίρνουν πλοίο για την ηπειρωτική χώρα.
Μεταφορικό ισοδύναμο
«Η ιδέα του μεταφορικού ισοδύναμου, η οποία εδώ και αρκετό καιρό αναφέρεται, είναι μια προσπάθεια θετική, η οποία όμως χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει: «Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα η βιωσιμότητα των κατοίκων αυτών στηρίζεται σε ημίμετρα, τα οποία δεν είναι ικανά να εξασφαλίσουν κάποιους ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ευημερίας. Είναι απολύτως αναγκαίο ο ρυθμιστής της αγοράς να περάσει από τη θεωρία στην πράξη».
ΠΗΓΗ: protothema.gr
Η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την ισχύουσα σύμβαση, που λήγει στο τέλος Οκτωβρίου, για όσο διάστημα απαιτηθεί. Όμως, δεν είναι σίγουρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα δεχθούν τη μονομερή επέκταση, αφού τα μισθώματα είναι χαμηλά και ορισμένες γραμμές είναι ζημιογόνες.
Στο σημείο αυτό αναμένεται να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών, αφού το υπουργείο υποστηρίζει ότι η επέκταση της σύμβασης είναι υποχρεωτική, όμως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν αντίθετη άποψη.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές θα ληφθούν τις επόμενες ημέρες, εν όψει και της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2012.
Το υπουργείο προωθεί τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με σκοπό «να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό, σίγουρα με μικρότερο συνολικό κόστος, αλλά ταυτόχρονα πιο κερδοφόρο για τις εταιρείες που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο».
Επίσης, μελετάται η επέκταση των δρομολογίων με ανταπόκριση, δηλαδή κάτοικοι μικρών νησιών να ταξιδεύουν με τοπικά δρομολόγια σε μεγαλύτερο νησί και από εκεί να παίρνουν πλοίο για την ηπειρωτική χώρα.
Μεταφορικό ισοδύναμο
«Η ιδέα του μεταφορικού ισοδύναμου, η οποία εδώ και αρκετό καιρό αναφέρεται, είναι μια προσπάθεια θετική, η οποία όμως χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει: «Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα η βιωσιμότητα των κατοίκων αυτών στηρίζεται σε ημίμετρα, τα οποία δεν είναι ικανά να εξασφαλίσουν κάποιους ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ευημερίας. Είναι απολύτως αναγκαίο ο ρυθμιστής της αγοράς να περάσει από τη θεωρία στην πράξη».
ΠΗΓΗ: protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου