Στα «βράχια» οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια η ακτοπλοΐα, λόγω των τιμών του πετρελαίου και της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης.
Μπορεί η απεργία της ΠΝΟ να έληξε και τα πλοία να ξεκίνησαν και πάλι τα δρομολόγια, όμως δεν αποκλείεται, σύντομα, ορισμένα εξ αυτών τουλάχιστον να ξαναδέσουν, λόγω οικονομικών συνθηκών.Οπως υπολογίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, ούτε ένα δρομολόγιο δεν είναι κερδοφόρο, ενώ και τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, που περιλαμβάνουν τη θερινή περίοδο, δεν κάλυψαν τις ζημίες του πρώτου εξαμήνου, με αποτέλεσμα το εννεάμηνο να είναι ζημιογόνο.
Το κόστος
Σύμφωνα με ακτοπλοϊκούς κύκλους, ένα επιβατηγό πλοίο, προκειμένου να διατηρηθεί δρομολογημένο, θα πρέπει να καλύπτει με την καθημερινή του λειτουργία το κόστος καυσίμων και πληρώματος. Αυτό σημαίνει ένα κόστος περί τα 50.000 ευρώ την ημέρα, εκ των οποίων τα 40.000 ευρώ είναι τα καύσιμα, αν πρόκειται για σύγχρονο πλοίο.Το ίδιο πλοίο, συνυπολογιζομένων και των υπολοίπων εξόδων (χρηματοοικονομικά, συντήρηση, λιμενικά τέλη, διοικητικά έξοδα τελών κ.λπ.) έχει κόστος που ξεπερνά τα 80.000 ευρώ την ημέρα.Με τις σημερινές πληρότητες, είναι αδύνατον να καλυφθεί το κόστος αυτό, παρά μόνο ορισμένες ημέρες της θερινής περιόδου. Ετσι εξηγούνται και οι μεγάλες ζημιές, ύψους 244 εκατ. ευρώ, των πέντε μεγαλύτερων εταιρειών (ΑΝΕΚ, Attica, Hellenic Seaways, Minoan Lines και ΝΕΛ) για το 2010.Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο το εννεάμηνο του 2011, σε σύγκριση με το 2010, από 27,5% έως 32%, ανάλογα με τον τύπο καυσίμου. Πρόκειται για πολύ μεγάλη αύξηση, εάν ληφθεί υπόψη η επιβάρυνση που προκαλεί στα αποτελέσματα της εταιρείας.
Σύμφωνα με το ετήσιο οικονομικό δελτίο της ΑΝΕΚ, μια αύξηση ή μείωση κατά 5% της τιμής των καυσίμων επιβαρύνει το κόστος κατά 5 εκατ. ευρώ.Ταυτόχρονα, η πιστωτική χρηματοδότηση έχει περιορισθεί δραματικά, λόγω της δημοσιονομικής κρίσης. Οπως σημειώνει παράγοντας της ακτοπλοΐας, οι τράπεζες δεν δέχονται πλέον να χρηματοδοτούν τις εταιρείες έναντι, με βάση τις συμβάσεις των αγόνων γραμμών.Η μόνη διέξοδος είναι ο περιορισμός των δρομολογίων στα απολύτως απαραίτητα. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξετάζουν ήδη ποια δρομολόγια θα περικόψουν, με βάση τα παραπάνω κριτήρια, και ποια πλοία θα δέσουν.Αξίζει να σημειωθεί ότι «σιωπηρά» ήδη ορισμένα πλοία έχουν δέσει, μειώνοντας έτσι τα δρομολόγια από και προς Πειραιά.
Ο τζίρος
Αδιέξοδο επίσης χαρακτηρίζεται και το «παιχνίδι με τον τζίρο». Μία αύξηση του τζίρου που οδηγεί και σε αύξηση των ζημιών στην παρούσα συγκυρία δεν θα αποβεί ωφέλιμη, εάν δεν μειωθούν σημαντικά τα κόστη καυσίμων και αυξηθεί η επιβατική κίνηση, εκτιμούν ακτοπλοϊκοί παράγοντες. Οσοι πιστεύουν ότι, δίνοντας βάρος στον τζίρο, θα μπορέσουν στο μέλλον να επιβιώσουν, κάνουν λάθος, προσθέτουν οι ίδιοι παράγοντες.Η ακτοπλοΐα οδηγείται στα «βράχια», τονίζουν οι ακτοπλόοι και στρέφονται προς το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ζητώντας να εξετάσει τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί κατά καιρούς από τον κλάδο.
Ομαλοποίηση
Στο μεταξύ, ομαλοποιήθηκε, χθες, από το μεσημέρι, η κατάσταση στο λιμάνια του Πειραιά, καθώς η ΠΝΟ ανέστειλε, μέχρι την προσεχή Δευτέρα, τη συνδικαλιστική δράση κατά εταιρειών που δεν έχουν καταβάλει τα αναδρομικά με βάση τη συλλογική σύμβασης εργασίας που υπέγραψε για το 2010 και 2011 με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, πριν από τη συγχώνευσή του με την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ).Υπενθυμίζεται ότι τη συγκεκριμένη σύμβαση δεν την είχαν αποδεχθεί οι εταιρείες - μέλη τής τότε ΕΕΝ και είχαν προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Αναδημοσίευση από την naftemporikh.gr
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου